فرقه ای به نام دیوبندیه که توانسته حدود 200 ملیون طرفدار برای خود دست و پا کند ، مکتبی است که از دل فردی از حنفیان شبه قاره هند بیرون آمد بنام شاه ولی ا... دهلوی این شخصیت یکی از بزرگ‌ترین متفکران مسلمان اهل سنت حنفی شبه قاره هنداست. او در قرن ۱۲ متولدشد. درهند درس خواند وبرای ادامه تحصیل به مدینه رفت. درآنجا برخی ازافکارابن تیمیه را پسندیدو پذیرفت و برگشت به هندواین افکار را پخش کرد. شاه ولی ا... اصل توسل را جایز می‌داند برخلاف وهابیت که شرک می‌دانند اما استغاثه به ارواح اولیای الهی واینکه بروی کنار قبر اولیای الهی واز آن هاچیزی درخواست کنی این‌ها را ازمصادیق شرک می‌داند.

خب خیلی فرق است بین بدعت وشرک. فرق شاه ولی ا... دهلوی بامحمد بن عبدالوهاب دراین است که شاه ولی ا... همه مسلمان هارا مسلمان می‌دانست وقائل به تکفیر هیچ مسلمانی نبودوبخاطر همین تفکراتش موردانتقادوهابیت هم هست. اماعلت گسترش سریع این تفکر برمیگردد به حضور استعمار پیر انگلیس در شبه قاره هند.‌‌ همان طور که می‌دانیم ۴۰۰ سال مسلمانان حکومت و قدرت را در هند در دست داشتند. باآمدن کمپانی هند شرقی مسلمان‌ها قدرت را از دست دادند، مسلمان‌ها که دیدند یک کافری آمده و برآن هامستولی شده درسال ۱۸۵۷ قیام کردند این قیام بشدت از سوی انگلستان سرکوب شدوانگلستان دستور داد که هر مسلمانی ۲۵% از اموالش را باید به انگلیس بپردازد و این تحقیر شدن از سوی انگلستان سبب شد که علما دور هم بنشینند و به این نتیجه برسند که چون ما از سلف دور شدیم گرفتار این مسائل شده‌ایم. درنتیجه تصمیم به احیای این تفکر کردند

لذا اولین فرد آمد و مدرسه‌ای تاسیس کرد بر اساس اندیشه شاه ولی ا... دهلوی، در روستایی به نام دیوبند. وعوض اینکه دیگر به این مکتب بگویند مکتب شاه ولی اللهیه، اسم مکتب راگذاشتند دیوبندیه. اگر بخواهیم مکتب دیوبندیه را بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم ۶۰% به شیعه نزدیکند و۴۰% به وهابیت. از عوامل گسترش تفکر دیوبندیه سازمانی به نام جماعت التبلیغ بود. یکی از فارغ تحصیلان مدرسهٔ دیوبندیه، ایشان دید که با حضور کمپانی هند شرقی و تبلیغ مسیحیت و هندوو این‌ها، خیلی از مسلمان‌ها از دین اسلام بیرون رفتند گفت آهای مردم مهم نیست چه کاره‌اید، مهم این است بیایید برای خدا چند روز بروید تبلیغ مسلمان‌ها که تحت فشار استعمار انگلیس بودند، خیلی سریع جذب جماعت التبلیغ شدند و کسانی که عِرق دینی داشتند راه افتادند در روستا‌ها وشهر‌ها به تبلیغ اسلام ولی اسلام با تفسیر شاه ولی ا.... ما امروز تخمینمان این است که حدوداً حداقل ۱۰۰ میلیون، دیوبندی در جهان داریم، که اکثرا در شبه قاره هند هستند یعنی در کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان و افغانستان. دیوبندیه از حدود ۶۰ –۷۰ سال پیش وارد ایران هم شده و ۹۰% مردم استان سیستان و بلوچستان اهل سنت آن منطقه دیوبندی هستند.

 ما در آن منطقه وهابی نداریم، بلکه دیوبندی داریم. از دل دیوبندی‌های ضد تکفیری که قائل به تکفیر مسلمان‌ها نبودند، خب جماعت التبلیغ بوجود آمد که رویکرد خوبی دارند، رویکرد تعاملی. اما متاسفانه دوجریان از دل دیوبندیه بیرون آمد که این‌ها مقداری افراطی و علی الخصوص ضد شیعه هستند. یکی از این گروه‌ها سپاه صحابه و دیگری گروه طالبان است که هردو گروه ساخته یکسری از فارغ التحصیلان مدرسه دیوبند بودند. سپاه صحابه درمخالفت شدید باشیعه هستند چون می‌گویند شیعه بد گویی صحابه رامیکند وحال آنکه دیدیم مقام معظم رهبری فرمودند: توهین به خلفا وامهات مومنین حرام هست.

امااین‌ها تحت تاثیر برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای شیعه هستند که ما این شبکه‌های ماهواره‌ای را قبول نداریم امثال آقای اللهیاری ویاسرالحبیب. به قول مقام معظم رهبری تشیعی که از لندن و آمریکا دارد پخش می‌شود، تشیع واقعی نیست. اما متاسفانه سپاه صحابه رشد کرد و در بسیاری ازشهرهای پاکستان حضور دارند و تمام کُشت و کُشتار‌هایی که در پاکستان انجام می‌گیرد توسط این گروه است. این‌ها معتقدند که ما پاکستان بدون شیعه می‌خواهیم (پاکستانی که حدوداً۳۰-۴۰ میلیون شیعه دارد) البته بسیاری از علمای دیوبند علیه این‌ها موضع گرفته و انتقاد کرده‌اند (خب عده‌ای همیشه تندرو در هر مذهب و فرقه‌ای وجود دارد).

 گروه دیگری که گفتیم طالبان بود که با هدایت پاکستان وارتشش این‌ها تجهیز شدند و به طرف افغانستان فرستاده شدند. رفتار‌های افراطی طالبان باعث شد که جهان علیه این‌ها موضع بگیرد و اتفاقاتی افتاد که این‌ها حکومتی که بصورت محدود و در زمان کم در افغانستان ایجاد کرده بودند بعد از۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ با حمله آمریکا به افغانستان از دست بدهند. اماهنوز گستره فراوانی از جنوب افغانستان و شمال پاکستان در دست طالبان است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
-مطالب- , مذهبی ,  ,